Piernik – świąteczny przysmak z tradycjami

Piernik, to ciasto z mąki i miodu, niewątpliwie od najdawniejszych czasów znane w Polsce i nazywane miodownikiem, a od przyprawy korzennej czyli pieprznej po staropolsku „piernej” przezywane piernikiem – pisał Zygmunt Gloger w Encyklopedii Staropolskiej. Nie każdy wie, że ten pyszny i zdrowy przysmak znalazł też swoje miejsce w kulturze.

Słodkie i aromatyczne ciasto miodowe znano i spożywano już w starożytności, m.in. w Egipcie, Rzymie i Grecji. Nazywano je miodownikiem, ze względu na zawartość miodu, nadającemu temu wypiekowi niepowtarzalny smak i trwałość. Do jego wyrobu używano również zarumienionej mąki żytniej, z dodatkiem wódki oraz ostrych przypraw korzennych: mielonego pieprzu, imbiru, cynamonu, kardamonu i goździków.

W Europie produkcję pierników rozpoczęli mnisi w klasztorze Tagernsee w XI wieku. W 1293 roku były one wytwarzane przez wykwalifikowanych piekarzy z Ulmu i Świdnicy. Sprzedawano je w określonych miejscach: w kramach, piernikarniach, aptekach, na jarmarkach i odpustach w wielu miastach Europy, między innymi w Norymberdze, Akwizgranie, Toruniu, Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku.

W dawnej Polsce miodowniki były wypiekami obrzędowymi. Konserwujące właściwości miodu sprawiły, że ciasto można było przechowywać w chłodzie kilka miesięcy, a nawet lat. Zgodnie z obyczajem młode mężatki otrzymywały bryłę takiego ciasta w podarunku ślubnym od swoich matek, jako element posagu.

W dawnej Polsce pierniki wytrawne serwowano jako przekąskę do wódki i wina. Na deser podawano pierniki słodkie z większą ilością miodu. Właściwie do XIX wieku ciastka te były traktowane jako produkt luksusowy, dostępny dla zamożnego mieszczaństwa, szlachty i arystokracji. Na wsi piernik pojawił się dopiero po zastąpieniu miodu tańszym surowcem, jakim był syrop buraczany.
Pierniki jadano także w celach leczniczych. Wierzono, że wpływają korzystnie na trawienie, stąd ich obecność w szlacheckich apteczkach. Najstarszy drukowany przepis na piernik toruński najprawdopodobniej pochodzi z farmaceutyczno-medycznego poradnika Compendium medicum auctum wydanego w Częstochowie w 1725 roku.

Rzemieślnicza produkcja pierników w Polsce rozpoczęła się już w XV wieku. Największą sławę zdobyły wyroby mistrzów toruńskich. Dorównywały one swoją jakością słynnym piernikom norymberskim, uznawanym za najlepsze w Europie. W 1566 roku Toruń i Norymberga zawarły umowę, na mocy której cechy toruńskie mogły wypiekać pierniki norymberskie, a Norymberga – pierniki toruńskie.

Pierniki wypiekano przez cały rok, jednak szczególnego znaczenia nabierały podczas świąt Bożego Narodzenia. Ciasto przygotowywano już na początku adwentu, żeby odpowiednio dojrzało. Piernik uznawano za danie postne i z tego względu włączano go do wigilijnego menu, zarówno w formie ciasta, jak i dodatku do trakcyjnego sosu szarego.

W miejskich pracowniach rzemieślniczych wyrabiane były piękne, bogato zdobione i bardzo drogie pierniki, przedstawiające damy i kawalerów w wytwornych kapeluszach, karoce, wizerunki świętych, scenki rodzajowe, zwierzęta gospodarskie i domowe. Do ich tłoczenia, wykrawania i ozdabiania używano form glinianych lub ręcznie wykonanych form drewnianych z wklęsłym reliefem. Przygotowywali je nie tylko wybitnie uzdolnieni piekarze, ale również profesjonalni snycerze i drzeworytnicy. Odznaczały się one wysokimi walorami artystycznymi. Obecnie stanowią one rzadkie i cenne eksponaty muzealne.

Popularną tradycją zawiązaną z okresem świątecznym było przygotowywanie piernikowej chatki. Inspiracją do tego zwyczaju była niewątpliwie baśń o Jasiu i Małgosi. Piernik pełnił też interesującą rolę w komunikacji społecznej. Stanowił element gry miłosnej, dialogu pomiędzy zakochanymi (m.in. pierniki w kształcie serc, gołąbków, rękawiczek). Był również obecny podczas zaślubin, gdzie stanowił część weselnego menu lub posag. W życiu codziennym stanowił element takich wydarzeń jak: zaręczyny, ślub (karety), narodziny dziecka (bocian, kołyska), rozpoczęcie edukacji szkolnej (alfabet), oraz cyklu kalendarza liturgicznego (baranki wielkanocne, koguty, szopki bożonarodzeniowe). Bywał nagrodą w konkursach. Wręczenie piernika figularnego mogło być wyrazem wdzięczności, życzliwości, ukrytej informacji lub żartobliwego dowcipu.

Wyroby piernikarskie można było kupić w czasie odpustów, mogły stanowić pamiątkę z pielgrzymek do sanktuariów, czasem wieszano je w domach obok świętych obrazów. Były to najczęściej pierniki przedstawiające świętych lub motywy religijne.

W okresie baroku pierniki herbowe wraz z przedstawieniami scen obyczajowych, mitologicznych i religijnych oraz różnego rodzaju przestrzenne trójwymiarowe konstrukcje stanowiły oryginalną ozdobę stołu biesiadnego. W późniejszym okresie dekoracyjna rola piernika przetrwała w rozwiniętym w XVIII i XIX wieku zwyczaju przystrajania nimi choinki.

Zwyczaje związane z tym wypiekiem przetrwały do dnia dzisiejszego i stanowią ważny element europejskiego dziedzictwa kulinarnego. Piękną tradycją jest rodzinny wypiek pierników bożonarodzeniowych, a potem ich wspólne dekorowanie. Nie może ich również zabraknąć podczas jarmarków świątecznych. W wielu domach piernik jada się nie tylko jako danie deserowe, ale również wykorzystuje się go jako przyprawę, składnik sosów, a także dodatek do potraw. Każda wizyta w Toruniu koniecznie musi zakończyć się zakupem słynnych toruńskich pierników. Do doskonała pamiątka i podarunek dla najbliższych.

W ostatnim czasie powstaje coraz więcej muzeów i ekspozycji dedykowanym piernikom, a także piernikarni i manufaktur. Pierniki regionalne są wpisywane na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ten wzrost zainteresowania tymi wypiekami świadczy o ich ważnej roli w kulturze naszego kraju.

Poniżej kilka przepisów na pierniki pochodzących ze starych książek kucharskich

Pierniczki łuckie

Do 1 litra miodu wlać kieliszek czystego spirytusu, wymieszać, smażyć wolno szumując. Dodać po wyszumowaniu trochę pomarańczowej skórki smażonej, drobno usiekanej, trochę przesianego cynamonu, anyżu, parę goździków, oraz pierzu białego pięć ziarenek; półtora litra mąki żytniej sparzonej wprzód w rondlu na ogniu, rozrabiać tym gorącym miodem dodawszy niepełną łyżkę potażu w proszku. Po 1/2 – 1 godzinie wybijania ciasta łyżką, wyrabiać na opłatkach okrągłe lub podłużne pierniczki, układać na blasze wysmarowanej woskiem i piec w dość gorącym piecu.

Maria Ochorowicz-Monatowa. Uniwersalna książka kucharska

Pierniki zwane tłuczeńcami

Zrobić z żytniej mąki cienkie placki na wodzie z miodem zasłodzonej i piec aż się zarumienią; gdy będą suche, utłuc i przesiać przez gęste sito, miód zasmażyć i wyszumować i przesiać przez gęste sito, miód zasmażyć i wyszumować, w niego wsypać mąki utłuczonej tyle, aby masa była gęstą, gdy czas jakiś w niej podsmaży się, dodać pomarańczowych skórek wprzód dobrze ugotowanych i drobno usiekanych, białego imbieru, migdałów lub orzechów krajanych a wysmażywszy dobrze, układać na opłatkach i przykryć niemi przycisnąwszy trochę, aby się trzymały i postawić w bardzo wolnym piecu aby się nie posmaliły.

Maria Marciszewska. Kucharka szlachecka

Pierniki przekładane

Zagotować w rondlu kwartę miodu, wyszumować i wsypać 2 kwarty mąki kartoflanej, lub po połowie z pszenną, wlać parę łyżek wody pomarańczowej, dodać korzeni i 2 łuty potażu, wybić łopatką na niezbyt gęste ciasto, poczem rozciągać na grubość małego palca rękami w oleju migdałowym maczanemi, na blachy temże olejkiem smarowane i nakładać je masą migdałową z cukrem, albo obsuszonemi konfiturami; przykryć to drugim plackiem tego ciasta, posmarować piwem, zmieszanym z miodem, przybrać cykatą i migdałami na połówki rozdzielanemi i upiec w letnim piecu. Gdy od blachy odstawać będą, wyjąć i pokrajać na mniejsze kawałki.

Jadwiga Izdebska. Polska kuchnia i spiżarnia

Piernik toruński

Wlać w rondel kwartę czystego miodu patoki i gotować aż do zarumienienia. Wtedy odstawić, a gdy przestygnie, wsypać 4 kwarty mąki pszennej, wymieszać i wyłożywszy na stolnicę, wygnieść na tęgie ciasto, dodając różnych korzeni: cynamonu, goździków, angielskiego ziela, pół łyżeczki tartego imbiru, kardemonu, skórki pomarańczowej, lub cykaty drobno pokrajanej, wsypać 4 łuty potażu i wyrabiać z tem wszystkim przez godzinę. Masę tę rozciągać na 2 palce grubo na bachy posmarowane oliwą, posmarować ją piwem, przystroić migdałami, rozdzielonemi na połówk, cykatą cienko pokrajaną i piec w piecu napalonym jak na chleb. Gdy piernik od blachy odstawać będzie, znak, że upieczony. Pierników tych należy używać dopiero w kilka tygodni po upieczeniu, gdy już zmiękną.

Jadwiga Izdebska. Polska kuchnia i spiżarnia

Oprac. Joanna Radziewicz
Fot. pixabay.com – domena publiczna

Literatura:
1. Jędrzejewska, Anna Kornelia „Piernik i jego rola w kulturze” w „Dom, codzienność i święto: przestrzeń domowa – ludzie i rzeczy: studia historyczno-antropologiczne” / redakcja Bożena Popiołek, Agnieszka Chłosta-Sikorska, Marcin Gadocha.. Kraków, 2018, s. 186-196
2. Ogrodowska, Barbara: Tradycje polskiego stołu. Warszawa, 2010.
3. Smakosz, Aleksander K.: Lek obozowy i słodycz godna króla, czyli krótka historia piernika. Pharmacopola, 2021 nr. 6.

Podstrony

Powiązane aktualności

 

Uprzejmie informujemy, że Wnioski na współorganizację wydarzeń kulturalnych
przyjmujemy wyłącznie na aktualnym Formularzu Wniosku, który jest dostępny pod linkiem:
https://nikidw.edu.pl/wspolpraca/.

Przed złożeniem Wniosku o dofinansowanie prosimy o dokładne zapoznanie się
z obowiązującym Regulaminem współorganizacji NIKiDW.