Perebory- skarby sztuki tkackiej

Perebory, nazwane także przez ludność wiejską perebowrami, priborami, zaborami, wyborami, pasamonami to oryginalny ornament tkacki wykonany techniką wybierania, tworzący pasowy wzór, w którym partie deseniowe tkane są jednocześnie z gładkim płótnem, wykonywany na terenach północno-wschodniej Lubelszczyzny i wschodniej części obecnego województwa podlaskiego.

Perebor to element zdobniczy charakterystyczny dla regionu nadbużańskiego, choć był znany nie tylko w Polsce, ale również w innych częściach Europy – Łotwie, Litwie, Ukrainie, Szwecji, Finlandii, Słowacji, Węgrzech, Rumunii, Bułgarii, Jugosławii i Albanii. Jego pochodzenie można wiązać ze sztuką Bizancjum, gdzie wyrabiano kobierce o podobnych motywach. Stamtąd za pośrednictwem kościoła prawosławnego rozpowszechnił się na terytorium Rusi, a następnie na inne kraje sąsiadujące.

 

Zasięg występowania tej techniki na Lubelszczyźnie pokrywa się z dwoma rodzajami strojów: nadbużańskim i włodawskim. Ornamentem tym były zdobione koszule, spódnice, zapaski i nakrywki w ubiorze kobiecym, męskie koszule, jak również ręczniki obrzędowe i obrusy. Z końcem XIX wieku był on powszechnie wykorzystywany przez tamtejsze tkaczki.

 

Nazwa „perebor”, nawiązuje do przebierania nici osnowy płaską deseczką. Technika ta była wyjątkowo czasochłonna i trudna, dlatego nie każda kobieta decydowała się poświęcić pracy nad nią. Nauka odbywała się przez obserwację i pomaganie mamie czy babci w wykonywaniu poszczególnych czynności. Pierwsze wzory dziewczęta tworzyły w wieku czternastu, piętnastu lat, a w kolejnych latach w zależności od predyspozycji, czasu i zainteresowań doskonaliły swoje umiejętności. Perebory traktowano jak skarb. Pasy z wytkanymi wzorami naszywano na białe lniane koszule, a gdy ubranie uległo zniszczeniu, ornament odpruwano i ozdabiano nim kolejny element garderoby.

 

Perebory były tkane na warsztacie czteroosnowowym, często z krótszą płochą ze względu na mniejszą szerokość płótna. Osnowa była lniana lub bawełniano-lniana. Do stworzenia ornamentu używano nici w dwóch kolorach – czerwonym i ciemnogranatowym lub czarnym. Niekiedy dodawano też trzeci kolor. Drobne motywy zdobnicze w postaci prostych figur geometrycznych – rombów, kwadratów, trójkątów – wykonywano w końcu XIX wieku nićmi w kolorze żółtym, pomarańczowym, czasem brązowym. W dwubarwnych pereborach szlak utrzymywany był początkowo w jednym kolorze, a tylko przez środek przeplatana była nitka innego koloru. Na początku XX wieku nastąpiło nasilenie kontrastów poprzez wprowadzenie dwóch kolorów w ramach jednego szlaku wzorzystego. W pereborach nadbużańskich szlak występował na białym tle w wąskim czarnym obrzeżu pośród dość szerokich pasów gładkich czerwonego tła. Ornament tkany na ręcznikach miał szerokość około 20 cm, na spódnicach i fartuchach do 26 cm. Perebory używane do zdobienia koszul były odcinane od większego pasma płótna i naszywane w odpowiednie miejsce.

 

Z czasem tkaczki lubelskie wypracowały własny, niepowtarzalny styl tworzenia wzorów na tkaninie płóciennej. Wykonywane przez nie perebory cechowały się wyraźnym układem pasowym, biegnącym poprzecznie w stosunku do nici osnowy. Był on zwarty i symetryczny o dużej liczbie gładkich czerwonych lub brązowych pasów zdobionych prostymi wzorami geometrycznymi. Najbardziej wyrazisty i największy pas był ulokowany w środkowej części, natomiast po jego obu stronach znajdowały się cieńsze paski podzielone białym lnem z drobniejszymi wzorami.

 

W końcowej fazie istnienia pereborów w powiecie parczewskim i włodawskim elementy wzorzyste zaczęły coraz bardziej przeważać nad pasami gładkimi, barwnego tła oraz prążkami. Na ornamentach umieszczano romby, krzyżyki, literę X oraz gwiazdy złożone z trójkątów i rombów. Wprowadzono też zgeometryzowane motywy kwiatowe ośrodkowe i osiowe, jak również większe stylizowane kwiaty przedstawiane z boku. Na Lubelszczyźnie do zdobienia nie wykorzystywano elementów grzybkowanych, schodkowatych – charakterystycznych dla tkanin na białoruskich czy ukraińskich, jak również zakończeń haczykowatych i linii meandrycznych stosowanych przez ugrofińskie tkaczki. Przy tkaniu pereborów twórczynie wykazywały się szczególną inwencją. Wzory czerpały przeważnie z gotowych tkanin, które pożyczały sobie nawzajem.

 

Do załamania tradycji tkania pereborów przyczyniły się pierwsza i druga wojna światowa oraz rozwój zdobnictwa tekstylnego i haftu krzyżykowego. Kiedy zaprzestano nosić tradycyjny strój, w którym omawiany ornament tkacki stanowił ważny element dekoracyjny, technika ta zaczęła zanikać. Po drugiej wojnie światowej była znana już tylko nielicznej grupie kobiet. Zapotrzebowanie na tego typu tkaninę było niewielkie, a fakt, że czynność ta wymagała dużej precyzji i była czasochłonna nie sprzyjał podtrzymywaniu tej umiejętności.

 

Współczesne twórczynie wykonują perebory głównie na potrzeby rekonstruowanych strojów ludowych. Nie wykonują już ręczników, za to wzbogaciły swoją ofertę o serwety, zakładki do książek, obrusy, różnego rodzaju etui, torby, paski, bransoletki i inne użyteczne akcesoria. By wzbudzić zainteresowanie odbiorców wprowadziły do swoich prac nową kolorystykę oraz elementy oparte na dawnych wzorach. Uczestniczą też w pokazach rękodzielniczych, festynach z udziałem twórców ludowych, chętnie opowiadają dzieciom o swojej pracy. Wszystko to by zainteresować swoją twórczością jak największe grono entuzjastów i ochronić tę piękną sztukę od zapomnienia.

 

Oprac. Joanna Radziewicz
Fot. Anna Weronika Brzezińska.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Perebory#/media/Plik:Perebory1.JPG
https://pl.wikipedia.org/wiki/Perebory#/media/Plik:Perebory2.JPG

 

Literatura:

1. Pawlina-Maksymiuk B.: Perebory. https://pismofolkowe.pl/artykul/nadbuzanskie-tradycje-tkackie-5581
2. https://niematerialne.nid.pl/Dziedzictwo_niematerialne/Krajowa_inwentaryzacja/Krajowa_lista_NDK/
3. Tymochowicz M.: Perebory − próby nowego zastosowania tradycyjnego ornamentu przez twórców i artystów w XX i XXI wieku. https://kulturaludowa.pl/artykuly/perebory-%E2%88%92-proby-nowego-zastosowania-tradycyjnego-ornamentu-przez-tworcow-i-artystow-w-xx-i-xxi-wieku/
4. Brzezińska A.W., Paprot A., Tymochowicz M.: Kocki, snutki, perebory. Rękodzieło wobec wyzwań współczesności. Atlas Polskich Strojów Ludowych. Zeszyt Specjalny.

 

Podstrony

Powiązane aktualności

 

Uprzejmie informujemy, że Wnioski na współorganizację wydarzeń kulturalnych
przyjmujemy wyłącznie na aktualnym Formularzu Wniosku, który jest dostępny pod linkiem:
https://nikidw.edu.pl/wspolpraca/.

Przed złożeniem Wniosku o dofinansowanie prosimy o dokładne zapoznanie się
z obowiązującym Regulaminem współorganizacji NIKiDW.