Wyniki konkursu fotograficznego dla dzieci i młodzieży „Wakacje na wsi #odkrywam”

Z wielką radością chcemy zakomunikować, że po bardzo trudnej pracy Komisji Konkursowej wyłoniliśmy laureatów tegorocznej edycji Konkursu.
Wyniki Konkursu „Przednówek. Kiedy gotuję to nie marnuję”
Konkurs na przepis kulinarny z wykorzystaniem żywności uchronionej przed wyrzuceniem lub pozostałej z innego posiłku został rozstrzygnięty. Nagrodę główną zdobyła Weronika Szpura z KGW Korniczanki ze Starej Kornicy, która przygotowała Pomarańczowe kluski z kurdybankiem. Jury przyznało również dwa wyróżnienia dla: 1. Anny Walach z KGW w Zagrodach za przepis na Śniadaniową potrawę z lebiodki 2. Sylwii Kuś-Vegi […]
Wyniki konkursu „Korzenie i Skrzydła” – edycja III

Informujemy, iż wyniki konkursu na najlepszą pracę doktorską w Konkursie „Korzenie i Skrzydła” zostaną ogłoszone na uroczystości wręczenia nagród w dniu 8 maja 2024 r.
Wyniki 3. edycji Programu Stypendialnego Mistrz – Uczeń!

Z przyjemnością informujemy, że nabór do 3. edycji Programu Stypendialnego Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi „Mistrz – Uczeń” dobiegł końca. Do Programu zgłaszali się twórcy ludowi, artyści, rzemieślnicy, muzycy i rękodzielnicy oraz adepci różnych dziedzin, którzy pod okiem mistrzów chcieli doskonalić swoje umiejętności. Po szczegółowym zapoznaniu się z nadesłanymi wnioskami Komisja wyłoniła stypendystów.
Wykład „Paraliż duszy. O głupocie w życiu i duchowości”

Głupota kojarzy się nam z niedostatkiem rozumu, brakiem bystrości, czy też nieumiejętnością rozpoznawania istoty rzeczy. Próbujemy ją „diagnozować”, posługując się badaniem ilorazu inteligencji. W nauce powstały też wykazy „rodzajów głupoty”. Czy jednak takie definiowanie jest wystarczające? Czym ona jest w rzeczywistości? Czy intelektualny rozwój może ustrzec nas przed upadkiem w sidła głupoty? Co możemy powiedzieć o głupocie z duchowego punktu widzenia?
Wykład „O kształtowaniu się obrazu Boga”

Obraz Boga kształtuje się w nas przez całe życie. Na początku jest ogromnie zależny od naszych rodziców, dziadków, potem kapłanów, nauczycieli i innych ważnych osób. Zdarza się, że nosimy w sobie głęboko ukryte fałszywe obrazy Boga. Ich rozpoznanie nie zawsze jest łatwe. Czasem potrzeba do tego dużej uważności i może to zająć trochę czasu. Jak możemy przekonać się, że nasz obraz Boga jest właściwy? Jak odkrywać Boga prawdziwego i wchodzić z Nim w relację? Jak kształtować obraz Boga i dojrzewać w relacji z Nim?
Wykład – „Taki już jestem! Czy charakter można kształtować?”

Ukształtowany charakter sprawia, że człowiek ma zdolność realizacji spraw, których naprawdę chce. Bez tej zdolności każda przeszkoda, czy to zewnętrzna, czy wewnętrzna może zmienić kierunek jego działania.
Wydłużamy termin naboru do kolejnej edycji Programu Stypendialnego „Mistrz-Uczeń”!

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa ogłasza kolejną edycję Programu Stypendialnego „Mistrz – Uczeń”. Jak zawsze do udziału zapraszamy Mistrzów – specjalistów zajmujących się sztuką, rzemiosłem, rękodziełem ludowym lub gwarą oraz Uczniów – osoby, które dopiero planują zdobywać nowe umiejętności lub doskonalić swój warsztat. Zgłoszenia przyjmujemy do 23 marca 2025.
Wydawnictwa Instytutu nagrodzone w Konkursie „Świat Przyjazny Dziecku”

Od blisko dwóch dekad Komitet Ochrony Praw Dziecka pomaga rodzicom i opiekunom w wyborze książek, zabawek i miejsc dla dzieci. Zakończyła się właśnie 22. edycja Konkursu „Świat Przyjazny Dziecku” zainicjowanego przez tę organizację. Miło nam poinformować, że wydawnictwa Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi w tym roku zdobyły trzy Nagrody Główne.
Wydawnictwa
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi prowadzi projekty wydawnicze, których tematyka dotyczy tradycyjnej kultury ludowej oraz zachowania dziedzictwa historycznego i kulturowego wsi. Instytut wydaje książki popularnonaukowe, naukowe, serie edukacyjne oraz czasopismo „Kultura Wsi” − etnograficzny kwartalnik popularnonaukowy, omawiający tematy dziedzictwa kulturalnego wsi i podejmujący zagadnienia przemian na wsi. Przedstawia twórców ludowych i wydarzenia kulturalne. […]