W związku z obecną sytuacją zagrożenia epidemiologicznego termin nadsyłania zgłoszeń do edycji programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” na rok 2020 upływa w dniu 16 kwietnia 2020 roku.

„Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” to program grantowy Instytutu Muzyki i Tańca, realizowany we współpracy z Forum Muzyki Tradycyjnej od 2012 roku. Jego celem jest:

• nauczanie i upowszechnianie technik budowy, renowacji i konserwacji polskich instrumentów ludowych oraz propagowanie wiedzy o ich roli w kulturze Polski na przestrzeni dziejów metodą bezpośredniego przekazu mistrz – uczeń;
• stworzenie podstaw do twórczości zaspokajającej potrzeby krajowego rynku muzyków i promowanie lokalnych tradycji muzycznych;
• wykreowanie swoistego „produktu regionalnego” jako ważnego elementu tożsamości kulturowej i narodowej;
• zainteresowanie młodego pokolenia tradycyjnymi technikami budowy, renowacji i konserwacji instrumentów ludowych oraz upowszechnienie fachu twórcy instrumentu – wspieranie młodych artystów;
• przekazywanie przez artystów ludowych umiejętności tradycyjnego wykonawstwa w zakresie obróbki surowców, budowy, renowacji i konserwacji instrumentów, a także rekonstrukcji, renowacji i budowy instrumentów ludowych, których tworzenia zaprzestano w XIX i XX wieku oraz wiedzy o ich funkcji w kulturze.

Podczas warsztatów indywidualnych oraz zorganizowanych przez instytucje, mistrzowie przekazali swoją wiedzę na temat tworzenia takich instrumentów jak: dudy wielkopolskie – typ bukowsko-kościański i sierszenki dmuchane, dudy wielkopolskie – typ rawicko-gostyński, basy radomskie, bębenek biłgorajski, cymbały rzeszowskie, cymbały krośnieńskie, baraban z talerzem, kozioł biały weselny, kozioł ślubny, lira korbowa, dudy żywieckie, piszczałka bezotworowa, róg pasterski, trombita, złóbcoki, mazanki wielkopolskie, basetla kurpiowska, skrzypce diabelskie, skrzypce żłobione, ligawki, basy dłubane, fujara trójotworowa, gajdy istebniańskie, zabawki muzyczne z drewna, burczybas, bazuna, bekacz, fiucek, fujarka, piszczałka trójotworowa i sześciootorowa , dżaz – wiejska perkusja, piszczała sałaśnicza czy dudy podhalańskie.
Obyło się również wiele imprez towarzyszących -. koncertów, wystaw fotograficznych i publicznych prezentacji zbudowanych instrumentów. Dokumentacja audiowizualna i projekty instrumentów zostały przekazane do Instytutu Muzyki i Tańca.